Pangkur
Mingkar-
mingkuringangkara
Akaranakarenanmardisiwi
Sinawungresminingkidung
Sinubasinukarta
Mrihketatapakrtiningngelmuluhung
Kang
tumrapnengtanahjawa
Agama agamingaji
(wendhatama,KGPAAMangkunagara IV)
GAMBUH
Sekargambuh ping
catur
Kang cinaturpolahkangkalantur
Tanpatuturkatula-katulakatali
Kaduluwarsakaptuh
Katutuh pan dadiawon.
TembangPucung
Ngelmuikukalokanekanthilaku
Lekasselawankas,
Tegesekasnyantosani,
Setyabudyapangekesedur
Langkara
Paramasastra
Ukara didhapuk saka tembung. Tembung dumadi saka
wanda, lan wanda dumadi saka aksara.
UKARA < TEMBUNG < WANDA < AKSARA
Pamilahe tembung
Tembung bisa diudhal manut wandane lan
kudu adhedhasar tembung linggane
( menawa tembung andhahan )
Tuladha :
1.
Gambar =
gam-bar
2.
Gambaran =
gam-bar-an
3.
Keturon =
ke-tu-ru-an
Miturut jenis tembung jawa
ana 2 :
1.
Tembung Lingga
Tembung lingga yaiku tembung sing durung owah saka asale. Tembungg lingga
sing unine mung sakecapan diarani tembung wod.
Tuladha tembung lingga :
Adus, babar, kursi,tuku,
turu, tandur ,lan sak panuggalipun
( 2 Waanda )
Garudha,
gamelan,segara ( 3 wanda )
Tuladha tembung wod :
TATACARA MANTU
Tata cara utawa adat yaiku paugeran-paugeran kang dadi pondom uriping
manungso ing bebrayan agung. Kanthi tatacara utawa adat uriping manungsa bisa
tumata ayom ayem tentrem, iya tumprap sepepadhane apa dene tumpra Pangeran Kang
Maha Kuasa. Wujuding adat iku bisa gegayutan karo bab upacara-upacara kan katindakake kanggo
nyukupi kabutuhan uriping titah ing bebrayan agung, apadene upacara kang
gegayutan kari lair nganti pungkasaning urip iku umpamane upacara selapanan,
supitan, lan mantu. Ing wektu iki arep kerembug bab tata cara mantu kanthi
ringkes.
Tembung mantu, menten penganten, sri pangantyan lan sapanunggakane iku
kerep keprungu. Nanging apa tegese kabeh
mau padha, apa ana bedane ?
Keperluan utawa duwe gawe mau kasebut mantu, jalaran nikahake
(malakramakake, ndhaupake, miwah, njodhokake, ngijababke) anak kuwi mujudake
kuwajiban wong tuwa (darmaning asepuh) sing wis suwe diantu-antu, diarep-arep,
direrancang, digegadhang, digantha-gantha. Ngono mau yen olehe mantu ora dadaka
utawa merga “tabrakan”. Merga wis di rancang
setaun utawa setengah tahunan sakdurunge, mula gethakaning dina lan tanggal
serta jam pisan wis
dieling-eling, satemah diantu-antu tekane. Lha wonge sing duwe gawe iku dadi
mantu (wong mantu)
Bocah mudha (jaka lan prawan) sing djodhoake iku ora seneng
ngandhan-ngandhani kanthi cablak, kanthi pangandikan utawa langsung dhawuh, nanging
akeh piwulang sing diparingake nganggo pralambang utawa semu. Semono uga kanthi
upacara mantu lan saubarampene (sajen-sajen, tarub, siraman, uapacara panggih
sing werna-werna wujudde, lan sapanunggalane) iku sejatine mengku pralambang
(wulang sinandi, pralampita, sasmita, pangandika ora kanthi ngeblak) sing jero
falsafahe lan werdine.
Pralambang-pralambang iku bisa awujud barang sing dijupuk pigunane, wuwatakane,
othak-athik saka jenenge, Isp.. uga bisa ujud tetembungan utawa patrap sing
ngemu surasa sunandi mau. Sing akeh-akeh (amrih gampange olehe negesi) teges
utawa makna mau dipirid saka kereta basa (jarwa dhosok) utawa tetembungane, pas
mung jereta basa, nanging saka makna kang sumimpen utawa watak lan pedahe
barang-barang mau.
Numpuk pari lemek godhong kluwih, amarga godhong kluwih iku jembar tur
kandel, wulet, dadi dienggo lemek mikolehi, njalari pari ora kambah lemah utawa
jubin dadi ora bosok utawa thukul. Nanging tembung kluwih uga dijupuk werdine,
yaiku pari sing dilemeki iku sipaya tansah luwih utawa ngluwihi kabutuhane,
utawa rejekine luwih-luwih.
Tarub, sajen, pisang sanggan Isp. Tansah nganggo gedhang raja, werdine
iku gedhang pilihan (wujude becik, rasane enak), dadi caos tandha katresnan
(kanggo oleh-oleh, pisungsung, sajen Isp) iku aja mung gedhang sak-sake,
nanging dipilihake sing becik dhewe. Filosofine manten sing becik-becik yaiku
berbudi bawa leksana, asih mring kawula dasih, yen ngendika ora wola-wali
nanging sepisan dadi (konsekuen), adil paramarta, jujur, ora mbedak-mbedakake
kulawarga apa mung kawula, Isp. Perlu diaturake pakartine raja sing
becik-becik, sebab ana sing ala-ala ya ana (kuming-sun, kumawasa, garwane akeh,
ora kena disaruwe, murka, ngapusi rakyat Isp)
Upacara liya ingkang kang mengku tegese ngresiki saraduning awak lir
batin sadurunge nindakake panggih. Umbarampening siraman migunakake banyu sing
dicampur sakwernaning gegodongan lan kembang, dene kang nindaake siraman yaiku
sesepuh diwiwiti saka sing sepuh dhewe. Upacara siraman iki dipungkasi kanthi
mecah kendhi kang nduweni teges utawa pangajab mecah pamore calon penganten.
Sawise siraman diteruske upacara midodareni Ana ing upacara midodareni iki
calon manten wis
dikerik, dicengkorongi paes sing rada beda ya ing tatacara paes apadene upacara
pangihe nanging ing kalodhangan iki sing arep dirembug paes cakrik
Ngayogyakarta.
Paes cakrik Ngayogyakarta bisa dibedakake dadi lima yaiku
Yogya Putri, kasatriyan, kasatrian ageng, paes ageng, paes ageng jangan
menir kaya kacetha ing gambar. Paes manten iki bisa dibedaake cengkorongan lan
busanane. Paes cakrik kasatriyan lan kasatriyan ageng ketok prasaja, cakrik
Yogya Putri rada macak, dene cakrik paes ageng mujudake cakrik paes sing
sumowo, abyor penganggon lan busanane. Kanggo nemtokake pilihan tumprap
cakriking paes manten iki dijumbuhake karo keperluan lan kekuatan. Tegese saupama
ing rerangkening upacara manten dirindakake kabeh, bisa nggunakake cakrik Yogya
putrid, lan ing wiwahane nggunaake cakrik paes ageng utawa jangan menir,
ananging anggone mantu mung dijupuk saperlune, waton cukup, bisa milih paes
kasatriyan. Wujud cakriking paes iki sajatine mujudake rasa syukur lan pangajab
utawa pandongo tumprap wong tuwane panganten kang kasil nindhakake darmaning
ngurip ngentasake putrane tumuju panguripan anyar yaiku mbangun kulawarga sing wis isah saka bapak
ibune. Kulawarga anyar iku mau sateruse nduweni tanggungjawab lan kuwajiban e dhewe,
ora gumantung meneh marang bapak ibukne, goleh pangan ngecakake panguripan
padinan lan liya-liyane.
(Lapetik saking kalawarti Sempulur
no.1 Juli 20052 dening Erni Suharmini, lan Tata Rias Pangantin Gaya Yogyakarta
dening R. Sri Sipadmi Murtiadji lan R. Suwardaningdjaja, kanthi ewah-ewahan
sawatawis).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar